Laatste update: [updated]

Servicekosten

Op deze pagina leest u meer over wat servicekosten zijn. En over hoe de afrekening plaatsvindt. Ook leest u het antwoord op veelgestelde vragen.

Over servicekosten

Wat zijn servicekosten? En waarom betaal ik die?

De verhuurder levert in alle woongebouwen aanvullende diensten. Bijvoorbeeld de verlichting van algemene ruimtes, schoonmaak, elektra voor de lift en complexbeheer. Alle bewoners van deze woongebouwen betalen hiervoor iedere maand een bedrag vooruit. Dit noemen we het voorschot servicekosten.

De hoogte van dit voorschot hangt af van de dienstverlening in een woongebouw. Op de afrekening servicekosten ziet u welke diensten we in uw woongebouw leveren.

Wat is het verschil tussen stook- en servicekosten?

Servicekosten worden soms verward met stookkosten. De afrekening stookkosten van een gebouw met een collectieve cv-installatie gebeurt apart. Deze gaat over de hoeveelheid energie die u heeft verbruikt.

Over de afrekening servicekosten

Wanneer krijg ik de afrekening servicekosten?

De afrekening servicekosten gaat over de periode 1 januari tot en met 31 december. Daarna heeft de verhuurder een half jaar de tijd om de afrekening te maken. Dat staat in de wet. De afrekening van het vorige jaar ontvangt u dus altijd vóór 1 juli dit jaar.

Wat staat er in de afrekening servicekosten?

Elke maand heeft u een bedrag vooruit betaald (voorschot). In de afrekening wordt dit totaal verrekend met de echt gemaakte kosten. Op de afrekening ziet u welke dienstverlening in uw gebouw wordt geleverd. Per dienst ziet u welk voorschot u al heeft betaald en wat uw aandeel is in de echt gemaakte kosten. Dit verschil wordt met u afgerekend.

Ik krijg geld terug. Hoe werkt dat?

U krijgt geld terug als de voorschotten die u al heeft betaald hoger zijn dan de echte kosten.

Het bedrag staat binnen een aantal weken op uw bankrekening. Als u een betaalachterstand hebt dan trekken wij de achterstand eerst van dit bedrag af. Als u een betalingsregeling hebt dan maken wij het bedrag niet naar u over. Dit doen we ook niet als u een zaak bij de deurwaarder hebt.

Waarom krijg ik geld terug of moet ik bijbetalen?

U krijgt geld terug of moet bijbetalen als de echt gemaakte kosten in een jaar lager of hoger zijn dan het voorschot dat u hebt betaald.

Waarom zijn mijn servicekosten hoger of lager dan vorig jaar?

Misschien zijn we een extra dienst gaan leveren in uw woongebouw. Of hebben we een nieuw contract voor bijvoorbeeld de schoonmaak afgesloten. Ook houden we rekening met prijsstijgingen. Dat zorgt ervoor dat de servicekosten hoger of lager worden.